به گزارش شهرآرانیوز، خیلی تفاوتی نمیکند که عنوان مراسم چه باشد؛ از خواستگاری گرفته تا عقد و عروسی یا تولد و هر بهانه دیگر. هرچه باشد، یکی از ابزارهای تزیین و زیباکردنش گلها هستند. همین است که گلفروشی همیشه رونق خودش را دارد، چه در عزا، چه درعروسی؛ آن هم این روزها که دیگر گل خریدن نشانهای از زیباییدوستی یا گاهی تجمل و فخرفروشی است. نوع مراسم کنار میرود وقتی شهروندان این روزها را برای برگزاری جشنهایشان انتخاب میکنند؛ این دهه را، دهه کرامت را؛ دههای که جان میدهد مهمانی بگیرند و مهمانی بروند و شاد باشند.
همین بهانهای شد تا سری به بازار گل مشهد بزنیم و با شهروندانی همکلام شویم که آمدهاند برای مناسبتهای مختلف گل بخرند و همینطور گلفروشهایی که روحیه خودشان هم مانند شغلشان سبز و آرام شده است. اینجا از گلدان و سبدگل خریدار دارد تا شاخههای گل مصنوعی. هرکدام با توان خرید خود، دلشان را راضی میکنند و دست پر برمیگردند.
ساعت ۱۱ صبح است. ماشینهای پارک شده از فضای بیرون تا حیاط داخلی بازار را شلوغ کرده اند. بعضیها گلدان طبیعی میبرند، چه برای هدیه، چه برای فضای زندگی خودشان. لا به لای مغازههایی که تزئینات میفروشند، گل فروشیها با گلهای طبیعی و مصنوعی خودنمایی میکنند.
خانمی که با وسواس در حال انتخاب شکوفههای سفید مصنوعی است، میگوید که عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه است و برای خریدن ابزار جشن الفبا آمده است: دخترم کلاس اول است. قرار است برایش تاج گل درست کنیم. آمده ام برایش تاج سفارش بدهم. چون بچه است و توانایی مراقبت ندارد و از طرف دیگر دوست دارم برایش یادگار بماند گل مصنوعی را انتخاب کرده ام.
فروشنده هم که خانمی حدودا چهل ساله است و با حوصله، برای مشتری اش توضیح میدهد و درباره کارشان میگوید: من خیلی اینجا نیستم. شوهرم اینجا را اداره میکند. فقط هر روز میآیم دسته گل میپیچیم و میروم. گلهای مصنوعی همیشه طرف دارهای خودشان را دارند. هیچ وقت کاملا از مد نمیافتند.
زهره خانم درباره دسته گلی که در حال پیچیدنش است هم توضیح میدهد: این دسته گل عروس است. خیلیها دوست دارند دسته گلهای مراسمشان را نگه دارند. گل طبیعی هرقدر زیبا هم باشد، شکل و رنگش را از دست میدهد. این را گفتم که بگویم ما مشتری عروس هم داریم.
این را میگوید و میخندد. مشتریها اجازه ادامه صحبت کردن نمیدهند؛ برای همین راهی فروشگاه دیگری میشویم.
گل فروشی دیگر کمی دورتر است. گلهای طبیعی شاخهای دارد. هریک از دیگری زیباتر. انگار بویی که در فضای فروشگاه پیچیده است از بینی وارد روح میشود. رهگذران قصد خرید داشته یا برای تماشا آمده باشند، چند لحظهای میمانند، نفس میکشند و خارج میشوند. دو مشتری ایستاده اند و روی دو نوع گل باهم مشورت میکنند. یکی مسنتر است و به نظر میرسد مادر آن یکی باشد. زنی که جوانتر است با خوشرویی میگوید: آمده ام برای معلم پسرم گل بخرم. من مادری هستم که از همه کلاس عقبم. امروز قسمت شد بیاییم و گل بخریم. حالا هم که آمده ایم، به توافق نمیرسیم که از کدام برداریم.
در پاسخ به اینکه چرا گل را به عنوان هدیه انتخاب کرده است، میگوید: من عاشق گل هستم. برای هر مناسبتی گل هدیه میدهم. دوست دارم همه برایم گل بیاورند. برای معلم که هدیه مشترک خریدیم؛ اما گل چیزدیگری است. گل هدیهای اختصاصی است.
نه اینکه تصور کنید قیمت گلهای مصنوعی ارزانتر از طبیعی است؛ اتفاقا هر شاخه گل مصنوعی از ۲۰۰ هزارتومان شروع میشود. جنس پارچه اش چنین وچنان است. روی یکی از شاخههای گل نرگس نوشته اند: «به شرط احساس گل طبیعی»؛ یعنی که وقتی به آن دست میزنید، حس واقعی همان گل طبیعی را دارید.
فروشنده که مرد جوانی حدودا ۲۵ساله است و همکارانش رضا صدایش میزنند، از انواع مراسمی میگوید که مشتریان برای آن مراسم گل مصنوعی میخرند: اینجا از مراسم خواستگاری مشتری داریم تا چیدمان باغ و فضای جشنهای رسمی و سازمانی. این روزها (از ابتدای دهه کرامت) مشتری برای مراسم عروسی زیاد داریم. چندنفری گفتند برای عقد در حرم میبریم. نمیدانم اجازه بردن گل به داخل حرم را میدهند یا نه ولی به هرحال آنها طالب همین گلهای مصنوعی هستند.
میان صحبت هایش قیمت یک شاخه رز را به مشتری ۳۷۰ هزار تومان اعلام میکند که اصلا قیمت کمی نیست و باید هم از آن انتظار طبیعی به نظر رسیدن و زیبابودن داشت.
سری به گل فروشی دیگری در آن سوی بازار میزنیم. سه بانوی دیگر مشغول انتخاب گلهای کوچکی هستند که میگویند برای میزآرایی مراسم نامزدی است. یکی از آنها خواهر عروس است و میگوید: من مدتی در مزون لباس عروس کار میکردم و تزیین سفره عقد و میز نامزدی را یاد گرفتم. تقریبا هر مراسم ازدواجی در فامیل باشد، کار تزییناتش با من است. به خاطر همین مشتری همیشگی بازار گل فتح آباد هستم. خریدن وسایل و به خصوص گل در اینجا و تزیین میز و سفره به صرفهتر است.
وضعیت فروشگاههای دیگر هم همین است. مشتری میآید و میرود. خودشان را به ماشین میرسانند و گلها را میچینند داخلش و میروند دنبال سوروسات دیگر جشن. البته همه فرصت یا وقت آمدن به بازار گل را ندارند و برخی از همان گل فروشیهای شهر خرید میکنند. این روزها تصویر خودرویی که جلوی یک فروشگاه پارک شده است و یکی دو نفر در حال چسباندن و ثابت کردن گلها روی آن هستند، بیشتر از دیگر روزهای سال به چشممان میآید. شریف زاده یکی از آن هاست.
به گفته خودش برای او که مهارت بیشتری دارد، تزیین ماشین عروس حدود سه تا چهار ساعت زمان میبرد. او درباره این روزها میگوید: چند وقتی هست که مراسم و جشنها رونق بیشتری پیدا کرده و تعداد سفارشهای ماشین عروس بیشتر شده است. تا دو هفته آینده هم سفارشها را ثبت کرده ایم و نوبت داده ایم.
«بارانهای بهاری این روزها کمی کار را دچار مشکل کرده است، هم برای تزیین ما، هم برای دامادها که باید از گلها نگهداری کنند.» شریف زاده این را یکی از سختیهای کارش بیان میکند: دامادها سفارش گل میدهند و بعد اصرار میکنند که جوری ماشین را گل بزنیم که با باران یا در آفتاب سوزان خراب نشود، یک روز کامل تازه بماند و به قول معروف آخ نگوید. این هم حساسیت مشتریهای ماست.
چندنفری از شهروندان مشتری گل فروشیهای برخط هستند؛ آنها که دنبال مدلهای خاص یا استفاده از تخفیف میگردند. بعضی هم عاشق غافل گیرکردن دیگران در مناسبتها هستند و سفارش برخط گل و ارسال به محل زندگی یا کار، هنوز کار هیجان انگیزی است. تهمینه یکی از این مشتری هاست: از وقتی کرونا شایع شد، من عاشق سفارشهای برخط شدم؛ آن هم به دنبال یک مجلس عزاداری بود که با سفارش برخط گل آشنا شدم. دوستی دارم که در کشور آلمان زندگی میکند و وقتی متوجه فوت یکی از فامیل هایش شد، از من خواست برای آنها گل سفارش بدهم که به مسجد فرستاده شود.
او ادامه میدهد: از آن روز به بعد، هربار بخواهم گل سفارش بدهم، انتخابم برخط است، از یک گل فروشی مشخص که هم گل هایش تازه است، هم برای مناسبتها تخفیف دارد.
مصاحبه شونده دیگرمان، محمد رضایی، رئیس اتحادیه صنف گل فروشان و فروشندگان سموم دفع آفات نباتی مشهد است. خودش کلیفروشی دارد و از این طریق با گل فروشیهای دیگر در ارتباط مداوم است. از مشتریهای مناسبتی میگوید و دائمی ها: در برخی ایام سال مشتریهای مداومی دارد. مثل این روزها که دهه کرامت است و مناسب برگزاری مراسم عروسی و جشنها به همین بهانه. شهروندان روزهای بیشتری به دنبال خریدن گل هستند و جشنهای بیشتری هم تدارک میبینند. خودتان دقت کنید در همین دو هفته به جز روز دختر و دهه کرامت، روز معلم هم بود. اینها جشن اند و گل هم یکی از ضروریترین ملزومات. اما در اعیاد دیگری مثل روز مادر و پدر که فقط یک روزند، شلوغی مشتریان هم بیشتر به چشم میآید. ناگهان در طول دو روز مشتریان چندبرابر میشوند.
از گل فروشیهای برخط که صحبت میشود، تأیید میکند که روش خوبی برای علاقهمندان است: به هرحال فناوری در شغل ما هم راه پیدا کرده است. این روزها خیلی از مشتریها به دنبال خرید برخط هستند. گل فروشیهای زیادی هم صفحهای در شبکههای اجتماعی دارند و به صورت برخط خدمات میدهند.
نگرانی اش از این سفارشهای برخط، سامان دهی آن هاست: برخی از این صفحات مجازی مجوز کار ندارند و افرادی هستند که به صورت خانگی یا جزئی کار توزیع و فروش گل را انجام میدهند. ما هرمجموعهای را که مشاهده کردیم، خواستیم که به ما مراجعه، در کلاس هایمان شرکت و مجوز دریافت کند. از شهروندان هم میخواهیم هنگام سفارش گل، حواسشان به کد «یکتا» باشد که نشان دهنده مجوز فروشگاه است.
به گفته او مشکل گل فروشیهای بدون مجوز این است که معمولا گلها را به قیمت بالاتری میفروشند: به عنوان مثال گلهای رز معمولی را به نام «رز ممتاز» میفروشند و مشتری هم خبر ندارد. از طرف دیگر گلهای رز کهنه را میفرستند که باعث شکایت مشتری میشود، درحالی که به دلیل بدون مجوز بودن، امکان رسیدگی نداریم.
سرزدن به گل فروشیها آن قدر جذابیت دارد که بخواهیم کل روز را برایش وقت بگذاریم. همه آن زیبایی و لطافتی که میبینیم، قابل انتقال و انتشار با کلمات و در روزنامه نیست. تنها آرزو میکنیم که همیشه جشن باشد و بهانهها برای خریدن و هدیه دادن گل فراوان.